Esports 050 is een organisatie die zich inzet voor esports ontwikkeling in Groningen. Esports 050 creëert een platform voor esporters in het noorden maar is ook een kennisforum voor bedrijven en organisaties die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden die esports bieden. Dit doen wij in samenwerking met kennispartners als Hanzehogeschool Groningen, Alfa college en gemeente Groningen.

Image Alt

Buurtsport

Jeugd in de wijk betrekken door toepassen EGG

Wat esports, gaming en gamification (EGG) kan doen voor jouw wijk

Sociaal welzijn
Samenhang en verbondenheid
Belangstelling en innoverend
Stimuleert en activeert doelgroep

Kansen van
esports, gaming en gamification (EGG)

Door het toepassen van esports, gaming en/of gamification in het beweegaanbod ontstaat er een innovatieve settting die erg goed aansluit bij diverse wensen en behoeften van verschillende doelgroepen.

Contactpersoon voor EGG in uw wijk

Buurtsport coördinator en doelgroep specialist

''Ik hou mij graag bezig met het toepassen van esports, gaming en gamification in de beweegpraktijk''

EGG en kansen
voor de jeugd

Esports en gaming zijn niet meer weg te denken in het leven van de jeugd. Het competitieve element, het samen spelen en het gebruik van games in fysieke activiteiten verbeterd de opkomst en draagt bij aan zowel de mentale als de fysieke gezondheid. Esports 050 omarmt de populariteit van gaming en gebruikt deze graag om innovatieve en uitdagende activiteiten aan te bieden aan jongeren. Esports 050 erkent de innovatieve kracht en de (sociale) meerwaarde van het koppelen van esports en gaming aan lokale (buurt)sportverenigingen. Het toepassen van gamification is hierbij van groot belang, omdat dit Esports 050 in staat stelt om de doelgroep daadwerkelijk in beweging te brengen.

Gaming facts

Volgens cijfers bedraagt de wereldwijde omzet van de game-industrie inmiddels circa 45 miljard euro; dat is meer dan de gehele muziekindustrie. De gemiddelde groei is wereldwijd zeven procent, een groot contrast met de sombere vooruitzichten van de wereldeconomie. Nederland doet hier internationaal dapper aan mee. De Nederlandse game-industrie bestaat momenteel uit circa 330 bedrijven met drieduizend arbeidsplaatsen. De totale omzet wordt geraamd op honderdvijftig tot tweehonderd miljoen euro.

Mark Zuidberg
Buurtsport specialist

Gaming facts

Uit cijfers van researchbureau Newzoo, dat zich richt op onderzoek rond games, blijkt dat Nederlanders vorig jaar ruim 621 miljoen euro uitgaven aan games. In totaal telt Nederland zo’n 7,3 miljoen gamers, waarbij het grootste deel speelt via de mobiele telefoon.

Mark Zuidberg
Doelgroep specialist

Gaming facts

In het basisonderwijs gamet 89% van de scholieren, naast dit onderwijs gamen 27% van de scholieren op het voortgezet onderwijs. Vanaf het basisonderwijs neemt de frequentie van het gamen wel geleidelijk af. Er gamen van de 12 jarigen nog 35% bijna elke dag, dit is bij de 16 jarigen nog maar 19%.

Mark Zuidberg
Buurtsport specialist