E-sports 050 is een organisatie die zich inzet voor e-sports ontwikkeling in Groningen. E-sports 050 creëert een platform voor e-sporters in het noorden maar is ook een kennisforum voor bedrijven en organisaties die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden die e-sports bieden. Dit doen wij in samenwerking met kennispartners als Hanzehogeschool Groningen, Alfa college en gemeente Groningen.

Image Alt

Buurtsport

Jeugd in de wijk betrekken door E-sports

Wat e-sports kunnen doen voor jouw wijk

Sociaal welzijn
Samenhang en verbondenheid
Belangstelling en innoverend
Opkomend en enthousiasme doelgroep

E-sports kansen

E-sports, oftwel het spelen van competitieve games. Een tak van sport die de laatste jaren wereldwijd enorm veel heeft gewonnen aan populariteit. Een tak van sport die nieuwe mogelijkheden en kansen biedt voor buurtsport en jeugdontwikkeling. E-sports zijn de next step voor jouw wijk!

Contacpersonen E-sports ontwikkeling in de wijk

Buurtsport coordinator E-sports 050

''ik spreek graag met buurtsportcoaches over het organiseren van e-sports toernooien in de wijk en de buurtsport mogelijkheden die er zijn''

Buurtsportcoordinator E-sports 050

'' E-sports kan veel bieden in het sociaal en fysiek welzijn van de jeugd en talentontwikkeling. Ik praat graag over bereiken van specifieke doelgroepen.''

E-sports en kansen
voor de jeugd

Esports en gaming zijn niet meer weg te denken bij de jeugd. Het competitie-element en het samen gamen verbindt mensen met elkaar. We omarmen de populariteit van gaming en esports, we ervaren de innovatiekracht en de sociale meerwaarde en zien kansen om esports en gaming te koppelen aan (sport)verenigingen. En waar mogelijk proberen we combinaties te maken zijn met sporten en bewegen.

E-sports gaming facts

Volgens cijfers bedraagt de wereldwijde omzet van de game-industrie inmiddels circa 45 miljard euro; dat is meer dan de gehele muziekindustrie. De gemiddelde groei is wereldwijd zeven procent, een groot contrast met de sombere vooruitzichten van de wereldeconomie. Nederland doet hier internationaal dapper aan mee. De Nederlandse game-industrie bestaat momenteel uit circa 330 bedrijven met drieduizend arbeidsplaatsen. De totale omzet wordt geraamd op honderdvijftig tot tweehonderd miljoen euro.

Mark Zuidberg
BuurtEsports specialist

E-sports gaming facts

Uit cijfers van researchbureau Newzoo, dat zich richt op onderzoek rond games, blijkt dat Nederlanders vorig jaar ruim 621 miljoen euro uitgaven aan games. In totaal telt Nederland zo’n 7,3 miljoen gamers, waarbij het grootste deel speelt via de mobiele telefoon.

Dick Wessels
Doelgroep specialist

E-sports gaming facts

In het basisonderwijs gamet 89% van de scholieren, naast dit onderwijs gamen 27% van de scholieren op het voortgezet onderwijs. Vanaf het basisonderwijs neemt de frequentie van het gamen wel geleidelijk af. Er gamen van de 12 jarigen nog 35% bijna elke dag, dit is bij de 16 jarigen nog maar 19%.

Mark Zuidberg
BuurtEsports specialist