Esports 050 is een organisatie die zich inzet voor esports ontwikkeling in Groningen. Esports 050 creëert een platform voor esporters in het noorden maar is ook een kennisforum voor bedrijven en organisaties die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden die esports bieden. Dit doen wij in samenwerking met kennispartners als Hanzehogeschool Groningen, Alfa college en gemeente Groningen.

Image Alt

EGG-Programma

Aanleiding en aanpak

Het EGG-programma, wat staat voor Esports, Gaming en Gamification, beoogt voornamelijk de integratie van game-elementen in beweegactiviteiten, met een focus op het omzetten van populaire games zoals Fortnite of FIFA naar real-life beweegactiviteiten. Esports 050 wil dit cruciale aspect van de hedendaagse belevingswereld benutten om toekomstige problemen onder jongeren, zoals overgewicht, eenzaamheid en verslaving, proactief aan te pakken.

Het spelen van games is nu een onlosmakelijk onderdeel van de belevingswereld van (kwetsbare) jongeren geworden. Esports 050 is ervan overtuigd dat het integreren van game-elementen in het aanbod van beweegactiviteiten gunstig kan zijn om deze doelgroep op een innovatieve en uitdagende manier meer te laten bewegen, terwijl het tegelijkertijd perfect aansluit bij hun hobby’s, wensen en behoeften.

Kinderen komen al op zeer jonge leeftijd in aanraking met technologie, vaak via ouders of vrienden op school die net een spelconsole of mobiel hebben gekregen. Het is een ontwikkeling waaraan niemand lijkt te ontkomen, omdat het overal aanwezig is. Hoewel een mobiele telefoon vaak wordt gegeven voor het gemak van contact met ouders, biedt het ook de vrijheid voor kinderen om de mogelijkheden van zo’n apparaat te ontdekken, zoals het downloaden van spelletjes, gebruik van sociale media of het kijken van YouTube. Naarmate kinderen ouder worden, komen ze in aanraking met andere spelconsoles zoals PlayStation, Xbox of de Nintendo Switch. Vaak willen ze er zelf een hebben omdat leeftijdsgenoten er al een hebben, enzovoort.

Wat ik hiermee wil benadrukken, is dat het vermijden van deze digitale bezigheden geen effectieve manier is om verbinding te maken met de doelgroep. Evenmin stimuleert het actief de doelgroep om andere activiteiten buitenshuis te ondernemen. Daarom wil Esports 050 de hobby’s en interesses van de doelgroep benutten om boeiende, vernieuwende en uitdagende beweegact.iviteiten aan te bieden, die verder gaan dan traditionele sporten of typisch Nederlandse spelletjes

Aanbod Gamification
Aanbod Esports en gaming
  • Virtual-reality

    VR

    Wij bieden de gelegenheid om verschillende doelgroepen op locatie kennis te laten maken met augmented reality!

    VR
  • Esports- en gamingtoernooien

    Events

    Wij organiseren en managen esports- en gamingtoernooien, geschikt voor zowel amateurs als professionals!

     
     
    Events
    Contact