E-sports 050 is een organisatie die zich inzet voor e-sports ontwikkeling in Groningen. E-sports 050 creëert een platform voor e-sporters in het noorden maar is ook een kennisforum voor bedrijven en organisaties die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden die e-sports bieden. Dit doen wij in samenwerking met kennispartners als Hanzehogeschool Groningen, Alfa college en gemeente Groningen.

E-sports 050

E-sports & kind ontwikkeling

Zijn eSports nou wel of niet goed voor kinderen. Draagt het bij aan de pedagogische ontwikkeling. Volgens hilvoorde en de Pot (2016) is het aannemelijk dat eSports en andere digitale games bijdragen aan de ontwikkeling van die digitale geletterdheid en van kinderen.

Sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

Bron: Julia M. Cameron (Pexels)

eSports dragen bij aan het versterken van de competitieve vaardigheden en de socialisatie. eSports wordt door sommigen zelfs beschouwd als een social gym. Videogames bieden kinderen de mogelijkheid om hun sociale, cognitieve en emotionele vaardigheden te verhogen. Net als bij de sporten in de reële wereld, gaat het bij eSports namelijk om zaken als omgaan met winst en verlies, samenwerken, concentratie en doorzettingsvermogen. Ook blijkt uit onderzoek dat de shooter videogames onder andere bijdragen aan ruimtelijk inzicht. 

Kanaliseren van emoties en frustraties.

Een van de grootste verschillen in inzicht als het gaat om videogames en bepaalde eSports is welke invloed de gewelddadige, agressieve spellen hebben om de spelers. Dat deze spelen agressie opwekken is vaak een argument om kritisch te zijn over deze spellen. Toch is  er geen duidelijk bewijs voor toename van agressie en geweld na het spelen van dergelijke games. Uit een onderzoek van Ruggiero (2000) is eerder het omgekeerd het geval. Deze games zijn een instrument voor het kanaliseren of omgaan met emoties.

 

Neurocognitieve ontwikkeling

Enkele onderzoeken richten zich specifiek op de relatie tussen gaming op de neurocognitieve ontwikkeling, ofwel de ontwikkeling van het brein. Deze onderzoeken proberen zicht te krijgen op de relatie tussen gamen en neurologische ontwikkeling, bijvoorbeeld leren, aanleren van taal, rekenen, ruimtelijk inzicht en sociale omgang. Uit een onderzoek van Lee e.a. (2019) blijkt dat er een relatie is tussen gaming en conceptueel denken, ofwel het kunnen leggen van verbanden tussen bepaalde begrippen.

 

Pedagogische waarde

 

Traditionele sport wordt veelal gezien als een culturele activiteit, die kan bijdragen aan de ontwikkeling van de mensen. Uit onderzoek van Masala & Iona blijkt dat gamen, vooral tijdens de jonge pubertijd, de ontwikkeling van cognitie, creativiteit en onderling omgang ten goede doet. Vooral als het gaat om omgang met elkaar, leren samenwerken, tegen je verlies kunnen en doorzetten.

 

Sociale ontwikkeling

Een belangrijk motief voor sportdeelname is het sociale aspect. eSports staat echter bekend om de eenzame gamers achter de pc. Uit een onderzoek van Houwers (2018) blijkt dit beeld van de “lonely player” niet terecht is. Speler die regelmatig spelen en meer tijd investeren in het online multiplayer gamen, over meer sociaal kapitaal beschikken.

Add Comment